Vanliga frågor

  • Andrahandsuthyrning

  • Du kan få hyra ut din lägenhet i andra hand om du ska studera eller arbeta tillfälligt på annan ort. Tänk bara på att det fortfarande är förstahandshyresgästen som ansvarar för lägenheten. Ansökan om andrahandsuthyrning finns under dokument & blanketter.

     

  • Autogiro

  • Det är bekvämt att betala din hyra via autogiro då pengarna automatiskt överförs från ditt bankkonto till oss, samma dag som hyran förfaller till betalning. Medgivande om autogiro gäller till dess att det sägs upp, eller tills du flyttar och säger upp ditt hyresavtal.

  • Avflyttning

  • När du har sagt upp din lägenhet bestämmer vi en besiktningstid. Innan du flyttar ska lägenheten och  förrådsutrymmen städas ordentligt. Kolla in våra städtips under dokument & blanketter. Samtliga nycklar till lägenheten ska lämnas till fastighetsansvarig senast kl. 12 på avflyttningsdagen.

  • Brandvarnare

  • En brandvarnare är installerad i din lägenhet. Kontrollera batteriet och att den fungerar. Om din lägenhet saknar brandvarnare eller om den inte fungerar ska du höra av dig till Kundtjänst på 031 – 23 16 73 eller via kontaktformuläret.

  • Bredband och TV

  • Alla våra fastigheter är anslutna till Comhem där du själv kan teckna abonnemang på internet och välja vilket tv-paket du vill ha. Kanalerna 1,2,4,6 och 10 kan du se utan abonnemang. Frågor gällande kanalutbud och felanmälan görs till www.comhem.se

  • El

  • Alla hyresgäster måste teckna eget elavtal. Göteborg Energi, som står för elnätet, kontaktar du på 031–62 62 62. Hjälp oss gärna att hålla nere energiförbrukningen i våra fastigheter. Tillsammans minskar vi miljöbelastningen och kostnaderna.

  • Hemförsäkring

  • Livet är fullt med oväntade överraskningar. Alla kan drabbas av inbrott, vattenläckage eller krossade fönsterrutor. Därför är det viktigt att skaffa en hemförsäkring. Det finns en rad olika försäkringsbolag som hjälper dig med ett fullgott skydd om olyckan är framme.

    Tänk på att aldrig förvara stöldbegärliga saker i källarutrymmen eller på vinden.

  • Hyresbetalning

  • Hyran ska betalas i förskott, senast sista vardagen i varje månad. Varje kvartal får du tre hyresavier för nästkommande månader. Om du inte har fått någon avi eller har tappat bort den, hör av dig till Kundtjänst på 031 – 23 16 73 eller via kontaktformuläret. Självklart kan du även betala hyran via autogiro.

  • Inflyttning

  • Nycklarna lämnas ut tidigast kl. 12 på tillträdesdagen. Kontakta oss för att bestämma tid när du kan hämta dina nycklar.

  • Inomhusmiljö

  • En väl fungerande ventilation ger ett jämnt och behagligt inomhusklimat. Värmen justeras centralt för att det ska vara 20 grader i lägenheterna. När värme tillförs utifrån via solinstrålning reglerar termostaten värmetillförseln men den kan även stängas av manuellt. För att inomhusmiljön ska vara behaglig måste luften hela tiden cirkuleras via ventilationssystemet. Därför är det viktigt att ventilerna är rena och inte täcks över.

  • Klagomål

  • Människor som bor vägg i vägg kan hamna i konflikt med varandra. Det är inga konstigheter. Av erfarenhet vet vi att det mesta går att lösa genom att prata med varandra i ett tidigt skede. Stör du dig på något som din granne gör – prata ut så fort som möjligt. Om problemet kvartstår kan du kontakta oss. Om konflikten ändå inte går att lösa kan vi bli tvingade att koppla in Hyresnämnden.

  • Källsortering och miljö

  • Genom att källsortera avfall hjälps vi åt att återvinna material, minska sopberget och bidra till en bättre miljö. Matrester lägger du i den bruna återvinningspåsen som ska slängas i särskilda kärl i soprummet. Matavfallet blir biogas som används som fordonsbränsle.  I soprummen finns även stora kärl för återvinning av plast och pappersförpackningar. Miljöstationer finns i samtliga våra områden och där kan du även slänga glas och tidningar.

  • Lägenhetsbyte

  • Ansökan om lägenhetsbyte sker via intresseanmälan som finns under dokument & blanketter. Lägenhetsbyte med någon som inte bor hos oss kräver särskild ansökan.

  • Nycklar

  • Som ny hyresgäst kvitterar du ut tre nycklar. Kontakta oss om du behöver fler än så. Samtliga nycklar, inklusive nycklar till förråd och garage, ska lämnas tillbaka vid avflyttning.

  • Tvättstuga

  • Tvättstugan är det gemensamma utrymme som de allra flesta hyresgäster använder. Därför är det självklart att det ska vara rent och snyggt efter avslutad tvättid. I varje tvättstuga finns en elektronisk bokningstavla för tvättider och instruktioner för tvättning. Tvättider: vardagar 07-21, helger 10-18.

  • Uppsägning

  • Din uppsägning ska ske skriftligt via blanketten som du hittar under dokument & blanketter. Uppsägningstiden är tre kalendermånader.

     

Ställ en fråga

Serviceanmälan

Behöver du hjälp att fixa något i lägenheten? Skicka in en serviceanmälan så hör vi av oss så fort det bara går.

Läs mer

Dokument & blanketter

Här hittar du dokument & blanketter gällande avtal och ansökningar.

Läs mer

Vanliga frågor

Ett bibliotek där du hittar det mesta om ditt boende.

Läs mer